دسته‌بندی نشده

آشنایی با دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی

تا به حال نام دستگاه سونوگرافی دامپزشکی را شنیده‌اید؟ امروزه بسیاری از افراد حیوانات خانگی دارند، همچنین حیوانات در مزارع نقش بسیار پررنگی دارند، همین موارد باعث شده دامپزشکی و دستگاه‌های مورد نیاز آن نظیر سونوگرافی دامپزشکی اهمیت ویژه‌ای یابند. سونوگرافی دامپزشکی تاثیر بسیاری در تشخیص بیماری‌های حیوانات دارد. در ادامه شما را با دستگاههای سونوگرافی دامپزشکی آشنا خواهیم کرد.

چگونگی عملکرد سونوگرافی دامپزشکی

در دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی از امواج اولتراسوند با فرکانس ۱.۵ تا ۱۵ مگاهرتز استفاده می‌شود. این روش تصویربرداری دومین و معمول‌ترین روش تصویربردای از اندام‌های داخلی حیوانات است.

برای داشتن تصویر واضح و خوب از اندام‌های داخلی حیوانات ژل مخصوصی را روی بافت مورد نظر قرا می‌دهند، این ژل باعث کاهش امپدانس یا مقاومت پوستی شده و امواج را عبور می‌دهد. سپس پروب دستگاه سونوگرافی دامپزشکی را روی بافت حرکت می‌دهند. امواج از پروب به داخل بدن ارسال می‌شود و بازتاب آن‌ها به دستگاه سونوگرافی دامپزشکی رفته و به تصاویر تبدیل می‌شود.

نکته مهم در سونوگرافی دامپزشکی محل قرار گرفتن پروب و زاویه آن است، چنانچه دامپزشک سابقه سونوگرافی از حیوان و کار با سونوگرافی دامپزشکی را داشته باشد می‌تواند برای دریافت بهترین تصویر پروب سونوگرافی دامپزشکی را با زاویه مناسب و در محل درست قرار دهد.

کاربرد دستگاههای سونوگرافی دامپزشکی

سونوگرافی دامپزشکی کاربرد تشخیصی دارد. در ابتدا این دستگاه‌ها صرفا برای تشخیص بارداری و دوقلوزایی در حیوانات استفاده می‌شد. اما با پیشرفت علم دامپزشکی و توانایی تشخیص و درمان بیماری‌های حیوانات، از سوی دیگر ارزشمندی حیوانات مختلف مانند حیوانات مزارع سونوگرافی دامپزشکی کاربرد بیشتر و مفیدتری یافت.

تشخیص پارگی تاندون‌ها و ربات‌های اسب از طریق سونوگرافی دامپزشکی امکان پذیر است، همچنین بررسی مفاصل و استخوان‌های اطراف مفاصل با دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی انجام می‌شود.

در حیوانات کوچک تشخیص ضایعات بافت نرم و مشکلات غضروفی از طریق دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی امکان پذیر است.

می‌توان از طریق انواع پیشرفته سونوگرافی دامپزشکی اکوکاردیوگرافی قلب حیوانات را انجام داد. در واقع دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی دارای سونوگرافی کالرداپلر هستند و می‌توان از طریق آن‌ها شرایط قلب و عروق را بررسی کرد.

عمده استفاده سونوگرافی دامپزشکی در تشخیص بارداری و دوقلوزایی است. امروزه جهت تشخیص جنسیت و شرایط جنین از سونوگرافی دامپزشکی استفاده می‌شود.

سونوگرافی دامپزشکی کاربرد‌های دیگری نظیر تشخیص برخی بیماری‌ها مانند پانکراتیت نیز دارند. علاوه بر این‌ها در موارد جهت هدایت ابزارهای بیوپسی از دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی استفاده می‌شود.

انواع دستگاههای سونوگرافی دامپزشکی

عموما سونوگرافيهای دامپزشکی را بسته به ابعاد و قابل حمل بودن یا نبودن به سه دسته تقسیم می‌کنند:

  • سونوگرافی دامپزشکی مبله یا ثابت این سونوگرافی دامپزشکی وزن زیادی دارد و قابل حمل نیست. برای استفاده در کلینیک‌ها و مراکز دامپزشکی مناسب است. زمان کارایی این نوع سونوگرافی دامپزشکی طولانی و مفید است، تصاویری با وضوح بسیار بالا ارائه می‌دهد و طبیعتا قیمت آن از سایر مدل‌ها بالاتر است.
  • سونوگرافی دامپزشکی پرتابل این مدل از انواع سونوگرافی دامپزشکی مبله سبک‌تر قابل حمل است. کیفیت تصاویر این سونوگرافی دامپزشکی در مقایسه با انواع مبله کمتر است اما قابلیت تشخیصی دارند.
  • سونوگرافی دامپزشکی هند هلد(Hand Held) این مدل که به سونوگرافی دامپزشکی جیبی نیز معروف است بسیار کوچک و سبک بوده، به راحتی قابل حمل است. آن را سونوگرافی دامپزشکی همراه می‌نامند. ابعاد کوچکی دارد اما اطلاعات دقیق و تصاویر با کیفیتی ارائه می‌کند، بدیهی است کیفیت تصاویر سونوگرافی دامپزشکی هند هلد از تصاویر مدل مبله کمتر است. قیمت سونوگرافی دامپزشکی هند هلد در مقایسه با انواع مبله و پرتابل کمتر است. همچنین به دلیل امکان اتصال به موبایل و ارائه تصاویر بر روی آن محبوبیت بسیاری دارد. وجود تصاویر این سونوگرافی دامپزشکی بر روی گوشی موبایل امکان به اشتراک گذاری آ‌ن‌ها و استفاده از نظر دیگر دامپزشکان را فراهم کرده است.

اجزا دستگاه سونوگرافی دامپزشکی

به طور کلی دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی فارغ از نوع آن‌ها دارای چهار بخش هستند:

  • مانیتور سونوگرافی دامپزشکی بخشی است که اکثر ما در دستگاه‌های سونوگرافی معمولی دیده‌ایم. مانتیور محل نمایش تصاویر سونوگرافی دامپزشکی است.
  • پرینتر سونوگرافی دامپزشکی پرینتر یا دستگاه چاپ امکان چاپ تصاویر سونوگرافی دامپزشکی برای بررسی بیشتر را فراهم می‌آورد.
  • منبع تغذیه سونوگرافی دامپزشکی کابل برق و یا باتری را گویند که شروع به کار و راه‌اندازی دستگاه سونوگرافی پزشکی بر عهده آن است.
  • پروب یا مبدل سونوگرافی دامپزشکی می‌توان این بخش را مهم‌ترین بخش دستگاه سونوگرافی دامپزشکی دانست، چگونگی قرارگیری و زاویه پروب سونوگرافی دامپزشکی روی بدن حیوان سبب ارائه تصاویر متفاوتی می‌شود. همانطور که مشخص است پروب یا مبدل بخشی از دستگاه سونوگرافی دامپزشکی است که روی بدن حیوان قرار گرفته و امواج اولتراسوند را به بدن ارسال کرده و بازتاب آن‌ها را دریافت می‌کند. در سونوگرافی‌ دامپزشکی عموما دستگاه‌ها انواعی از پروب‌ها دارند. پروب‌های دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی عموما به سه نوع تقسیم می‌شوند، کانوکس که برای تشخیص عمقی استفاده می‌شود، خطی که وظیفه بررسی سطحی مشکلات را دارد و پروب داخل رحمی که به داخل بدن فرستاده می‌شود. این سه نوع پروب می‌توانند اشکال مختلفی در انواع دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی برای بررسی بدن حیوانات متفاوت داشته باشند.

خرید دستگاه سونوگرافی دامپزشکی

در خرید سونوگرافی دامپزشکی چند مورد مهم وجود دارد. ثابت یا پرتابل بودن دستگاه سونوگرافی دامپزشکی را با توجه به نیازتان در نظر بگیرید. این مورد بر قیمت سونوگرافی دامپزشکی می‌شود. دستگاهی که انتخاب می‌کنید باید دارای دقت بالا و نویزپذیری کمی باشد. نوع و تعداد پروب‌هایی که دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی دارند، را در نظر بگیرید. همچنین دقت کنید که، فرکانسی که دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی استفاده می‌کنند برای شرایط مختلف، متفاوت است. در نهایت می‌توانید بسته به نیاز خودتان در مورد خرید دستگاه سونوگرافی دامپزشکی با کارشناسان ما مشورت کنید.

کلام آخر

سونوگرافی دامپزشکی دستگاهی است که پیش از این تنها در کلینیک‌ها و مراکز دامپزشکی دیده می‌شد. اما با پیشرفت علم دامپزشکی و نیاز بیشتر مردم به دامپزشکان جهت درمان و بررسی گاه‌به‌گاه حیوانات خانگی‌شان، می‌توان گفت هر دامپزشکی به یک دستگاه قابل حمل سونوگرافی دامپزشکی نیاز دارد. کارشناسان شرکت زکریای کبیر آماده ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات شما در مورد انواع دستگاه‌های سونوگرافی دامپزشکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *