دسته‌بندی نشده

دستگاه سونوگرافی پرتابل

دستگاه سونوگرافی پرتابل یکی از انواع سونوگرافی با قابلیت جابه‌جایی است. برای انتخاب بهترین نمونه لازم است ابتدا تعاریفی بیان شود و سپس شرایط انتخاب بهترین نوع سونوگرافی پرتابل را بررسی می‌کنیم.

دستگاه سونوگرافی پرتابل چیست؟

به طور کلی سه نوع سونوگرافی است. این سه نوع شامل مبله، پرتابل و هندهلد میباشد. در این مقاله به بررسی و فاکتورهای انتخاب سونوگرافی پرتابل می‌پردازیم.

همۀ دستگاه های سونوگرافی‌ها دارای پروب، پردازنده و صفحه نمایشگر میباشند. اما در انواع مختلف مدل‌ها و اندازه های متفاوتی دیده می‌شود.

انواع سونوگرافی پرتابل

دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل بر حسب اندازه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نوع اول: این نوع از دستگاه سونوگرافی مشابه لپ تاپ میباشد. وزن آن تقریبا بین ۴ تا ۷ کیلوگرم است. منبع تغذیه آن باتری است. باتری سونوگرافی پرتابل باید شارژی باشد.

نوع دوم: این مدل سبک‌تر بوده، وزنی در حدود ۲ تا ۴کیلوگرم دارد. در این دستگاه سونوگرافی، مانیتور مجزا است.

نوع سوم (هندهلد): در حد یک گوشی همراه و وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارند.

کاربرد

سونوگرافی پرتابل مانند دستگاه‌های مبله عملکرد مشابهی در ارائه تصاویر از داخل بدن بیماران دارند. اما بنا بر اندازه، عملکرد و برند سازنده کیفیت وضوح تصاویر کمتری دارند. البته که این موارد سبب ارزان‌تر شدن نوع پورتابل در مقایسه با مدل مبله نیز شده است. به وسیله نوع پرتابل از دستگاه های سونوگرافی، تشخیص و بررسی تمام مواردی که با سونوگرافی مبله انجام می‌شود، امکان پذیر است.

اساس کار این نوع از سونوگرافی ارزیابی و تشخیص مایعات بدن است. گفته می‌شود مایعات بدن شاخص عمده تشخیص بیماری‌ها هستند. با استناد به همین اصل می‌توان گفت سونوگرافی پرتابل قابلیت تشخیصی بیماری‌ها از دهیراتاسیون تا بیماری‌های قلبی را دارد.

به گفته متخصصان در ارزیابی اندام‌ها، تشخیص بیماری‌های مسری، تومورهای خوش‌خیم و بد‌خیم، تجمع مایعات در بدن، سنگ کلیه و سنگ صفرا می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. همچنین در اسکن اندام‌های شکمی، عروق مانند آئورت و سیاهرگ زیرین و سونوگرافی ریه نیز کاربرد دارد.

مزایا

نوع پرتابل در مقایسه با نمونه‌های مبله و ثابت دارای مزیت‌های بسیاری است که در اینجا به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

مهمترین و واضح‌ترین مزیت نوع پرتابل، قابل حمل بودن آن است. بدیهی است که بیماران همواره نمی‌توانند برای بررسی شرایط خود به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کنند. از این رو می‌توان تولید سونوگرافی پرتابل را انقلابی در علوم پزشکی دانست.

در دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل سرعت انتقال داده‌ها بالا ست که سبب سرعت تشخیص می‌شود.

کرونا با ورود ناگهانی خود به دنیا سبب ایجاد نیازهایی در شرایط بیمارستانی و بیماران شد، مانند نیاز به ضدعفونی کردن مداوم. سونوگرافیهای پرتابل همگی ضد‌آب هستند و به سادگی ضدعفونی می‌شوند.

از سوی دیگر کرونا محیط‌های پزشکی و بیمارستانی را به محیط‌های آلوده تبدیل کرد که بسیاری از بیماران برای رجوع به این مراکز می‌ترسیدند. در صدر این بیماران مادران باردار بودند که نیاز به سونوگرافی دوره‌ای داشتند. نوع پورتابل سونوگرافی مشکل این گروه را نیز برطرف نمود.

نکات خرید و انتخاب

طیق آمار بازار خرید دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است، لذا نکاتی که در خرید این دستگاه لازم است را باهم بررسی می‌کنیم.

 در سونوگرافی پرتابل فرکانس پایین عمق بیشتری را پوشش می‌دهد، فرکانس و طول موج رابطه معکوس دارند یعنی، هر چقدر طول موج سونوگرافی پرتابل بالاتر باشد به عمق بیشتری نفوذ می‌کند، اما باید در نظر داشت که افزایش طول موج  آسیب را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه سونوگرافی پرتابل با طول موج میانه مناسب است.

توان خروجی دستگاه نیز از معیارهای مهم میباشد. هر چه توان بالاتر باشد امواج با قدرت بیشتری وارد بدن می‌شوند. اما در نظر بگیرید که امواج با قدرت بالا می‌تواند در بافت سوختگی و آسیب ایجاد کنند. سونوگرافی پرتابل با توان خروجی متوسط، مناسب است. همچنین قدرت و کیفیت صفحه نمایش نیز از شاخص های کلیدی در انتخاب دستگاه میباشد.

نکته آخر در انتخاب سونوگرافی پرتابل امکان انتقال تصاویر و فرمت آن‌هاست، بهترین فرمت رادیکام است که وضوح را حفظ می‌کند.

کلام آخر

در شرکت تجهیزات پزشکی زکریای کبیر کارشناسان ما ۲۴ ساعته آماده مشاوره و راهنمایی برای انتخاب بهترین نمونه‌ها و انواع دستگاه سونوگرافی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *